Dag 4 Santa Maria degli Angeli en San Damiano

25 april 2019 - Assisi, Italië

We staan wat later op dan de vorige dagen, omdat we ook iets later weggaan, om half 10. We worden weer met 3 kleine busjes opgehaald om naar Santa Maria degli Angeli te gaan. Daar bekijken we de basiliek uit de late Renaissance (1569-1679). Er staat een gouden Maria op het dak. Hierin bevindt zich de Portiuncola, het kleine kerkje dat Franciscus net als dat van San Damiano restaureerde en dat de eerste verblijfplaats van de broeders was. Ook is in deze kerk, in de transitie-kapel, de plaats te zien waar Franciscus gestorven is, aangeduid met een gedenktegel. Je kunt langs een rozentuin lopen met speciale rozen zonder doornen, waaraan een legende over Franciscus verbonden is. De busjes komen ons weer ophalen. Dat gaat wat ongestructureerd, zodat Wilma en Nelleke achterblijven. Een van de buschauffeurs is zo aardig om zonder extra kosten terug te rijden en de twee achterblijvers weer op te halen. Inmiddels zijn we naar San Damiano gebracht, waar zich het kerkje waar Franciscus het kruisbeeld tegen zich hoorde spreken en het bijbehorende klooster dat de verblijfplaats werd voor Clara en haar medezusters bevinden. Oorspronkelijk zaten hier Benedictijner monniken in. We zien het kerkje met een kopie van het kruisbeeld ( het originele is in de Santa Chiara-kerk).  Verder is hier de sterfplaats van Clara te zien en is er een hele zaal gewijd aan het zonnelied, dat Franciscus hier schreef. Ook is er een mooie kloosterhof met kleurrijke geraniums. Op een gegeven moment worden we allemaal naar buiten gedirigeerd, want er is blijkbaar een siësta-sluiting. Een aantal van de groep gaat met een taxi terug naar Assisi en de rest loopt langs een stijgend pad terug. Onderweg komen we als cadeautje een klein kapelletje tegen, dat open is en waar een aardige Engels sprekende dame, die de sleutel ervan heeft en dit af en toe opent, een interessante toelichting geeft. Er zijn een paar mooie fresco's waarvan er een straalt door het goud erop als de zon erop schijnt. Als we bij de Porta Nueva aankomen splitst de groep en gaat ieder op eigen gelegenheid verder. We besteden de vrije tijd vanmiddag in Assisi en een aantal van ons genieten van de 'rust' (er is i.v.m. een feestelijk gebeuren een nogal luidruchtig popconcert) op het terras van het hotel. Om 7 uur vinden we elkaar weer aan tafel waar geanimeerde gesprekken plaatsvinden en de nodige lachsalvo's klinken. We hebben het heel gezellig met z'n allen.

Marian Kamerman

1. Nelleke:
    26 april 2019
    Dank je wel Marian! Fijn om jouw verslag na te lezen! Wat was het weer een bijzondere dag!