Dag 6 Verslag van zaterdag!

29 april 2019 - Assisi, Italië

Dag Nelleke,

Hierbij het verslag van dag 6:

Dag 6:

Door digitale problemen volgt hier nu pas het verslag van onze belevenissen op zaterdag 27 april. Koningsdag, ja. Hier en daar was in ons gezelschap een oranje sjaal, shirt of petje waar te nemen en werd er met enig besmuikt verlangen gesproken over oranje tompoezen maar daar bleef het bij.

Na een onverwachts onderbroken nacht door een vals brandalarm om 4 uur in de ochtend vertrokken we rond 9 uur met de inmiddels beruchte minibusjes naar het dorpje Collepino voor de Roman Acquaduct Trekking naar het stadje Spello, een tocht van een kleine 7 kilometer over een soms scherp stijgend, maar veelal dalend onverhard pad. Het was een prachtige wandeling waar anderhalf uur voor stond maar waar wij al met al toch een uur of vier over gedaan hebben. Uiteraard begon de tocht met koffie op een zonnig terras in Collepino. Vervolgens kostte het nog enige moeite om met elkaar het juiste pad te vinden - volgens de café-eigenaar pad 305, volgens de kaart van Dick 352 - maar toen we eenmaal onderweg waren begon het grote genieten. Het pad dat voor een groot deel door olijfgaarden liep, bleek ook een weelde van veldbloemen, bloeiende struiken, geurende rozemarijn en hier en daar een vijgenboom. We hebben vaak onze wandeling onderbroken om foto’s te maken en van de vergezichten te genieten. En natuurlijk zijn we ook gestopt om ons lunchpakket van broodjes ham en salami soldaat te maken. Er was een prima open plek met vlakgemaakte boomstammen waarop we konden zitten. Groepen trekkende jonge mensen en stoere mountainbikers kwamen voorbij. ‘Bon giorno!’

Ook het groepje van vier dat voor een begaanbaarder traject gekozen had en daardoor als eerste in Spello aankwam, vertelde ons dat zij een heerlijke wandeling hadden gemaakt.

Rond drie uur troffen we elkaar in het kleine centrum van Spello dat bekend is om overblijfselen uit de Romeinse tijd en sloten deze fantastische dag af met ijs of witte wijn bij de Porto Consolare.

Anne Marie