Dag 7 Isola Maggiore en Perugia

29 april 2019 - Assisi, Italië

Om half 7 ontbijt en kwart voor 8 lopen we naar de bus-parkeerplaats. We rijden naar de aanlegplaats van de veerboot die ons over het meer van Trasimeno naar het Isola Maggiore gaat brengen. We zijn er al om even over achten, dus eerst maar even koffie om de tijd door te komen tot 9 uur, de vertrektijd van de veerboot. We maken een wandeling over het eiland.Het is prima weer en het is hier heerlijk. Het kerkje van de Goede Jezus is nog dicht. We komen bij de kerk van San Stefano, die ook gesloten is. Langs het meer staan wat bankjes, waar Marja, Nelleke, Annemarie, Herman, Gijs en ik een 7 minuten durende stilte inlassen voor meditatie. Naast een verweerd beeld van Franciscus loopt een stenen trap (nogal ongelijk) naar boven, waar we een kapelletje vinden mer de slaapplaats van Franciscus op het eiland. Het vervolg van het pad is met een hek afgesloten, dus we moeten terug. Het kerkje van de Goede Jezus is nu wel open en we kijken daar even in. Even tijd voor koffie en dan moeten we alweer terug naar de veerboot. Aan de overkant staat de bus op ons te wachten die ons naar Perugia brengt. Vanaf de parkeerplaats moeten we met een serie roltrappen naar het centrum van de stad. We spreken af om 3 uur bij een gelaterie.  Dan zoeken we een lunchadres. We gaan op een terras zitten. Om 3 uur staat onze gids Werner Haye op ons te wachten voor de stadswandeling. We gaan eerst weer een roltrap naar beneden en komen dan in een lager gelegen oude woonlaag met veel bogen. Werner stort een vloedgolf met informatie over ons uit over oude families van de stad. Dan lopen we langs een kerk waar een bisschop werd onthoofd, wiens hoofd naar beneden werd gegooid. Een stukje verder is een Dominicaner klooster, dat grotendeels is omgebouwd tot archeologisch museum. We zien hier Etruskische urnen met o.a. een afbeelding van Iphigenia, de dochter van Agamemnon, die geofferd moest worden, maar waar een godin (Athena) tussenbeide kwam en haar verwisselde voor een hert.  Werner praat maar door en eigenlijk hadden we al lang terug gemoeten omdat Wilma en Jeanne bij de ijssalon zijn achtergebleven. Als we daar terugkomen zijn ze er niet meer, maar gelukkig sluiten ze zich even later wel weer bij de groep aan. Inmiddels is het begonnen met regenen, dus de paraplu's en regenjacks worden tevoorschijn gehaald. We kijken even in de hal van het stadhuis waar we de oorspronkelijke bronzen griffioen en leeuw zien die het stadswapen van Perugia vormen. Aan de buitenkant hangen kopieën. Tegenover het gemeentehuis is de kathedraal van San Lorenzo. Hierbinnen kunnen we in elk geval lekker in de banken gaan zitten. Werner vertelt dat hier 3 pausen begraven liggen waaronder Innocentius III. Overigens is zijn hart gegraven in de San Giovanni in Laterano in Rome. De pilaren in de kerk dateren uit de 19e eeuw en waren nodig om het dak bij elkaar te houden. Inmiddels zijn er ook nog ijzeren dwarsstaven aangebracht. Er hangt een schilderij van de schilder Barocchio van de kruisafname van Jezus, dat sprekend lijkt op die van Rubens in de Antwerpse kathedraal. Het is eerder geschilderd, dus mogelijk heeft Rubens e.e.a. gekopieerd. In de kerk wordt de 'ring van Maria' als relikwie bewaard achter een rood gordijntje. Eén keer per jaar gaat het gordijntje  open en wordt de relikwie aan den volke getoond. Op de treden van de kathedraal maakt Werner nog een groepsfoto van ons en dan is het alweer tijd om naar de bus terug te gaan. We gaan weer alle roltrappen af naar beneden en komen op het parkeerterrein waar de bus ons al opwacht. We rijden terug naar Assisi en lopen vanaf de parkeerplaats terug naar het hotel. Om half 7 houden we in de kapel een korte vesper waarbij we o.a. het gebed van Franciscus zingen, dat we vanmorgen in de bus geoefend hebben. Daarna het diner. We beginnen met een buffetje van koude voorgerechten (toast met paté, blokjes worst en kaas, stukjes pizza en olijven) en een mousserend oranje drankje, naar keuze met of zo der alcohol. Dan penne met gebakken uien en vervolgend lapjes vlees met tomatensaus en gegrilde aubergine en courgette. Als toetje chocolademousse. Nog een kop koffie na en dan is het weer mooi geweest.

Marian Kamerman