Dag 3 Eremo del Carceri en San Francesco

24 april 2019 - Assisi, Italië

Na het ontbijt in het hotel om 8 uur (helaas vandaag zonder gekookt eitje en broodjes) vertrekken we met 3 busjes om de Monte Subasio, de berg waarop Assisi ligt, op te rijden. We hadden aanvankelijk het idee om vanaf het punt waar de busjes ons afzetten naar de top te lopen, maar de chauffeurs kijken zuinig. Het is volgens hen een wandeling van 1 uur omhoog en dezelfde tijd terug langs steile en waarschijnlijk glibberige hellingen en we besluiten daar maar van af te zien. We lopen een stuk langs de gebaande weg naar beneden. De steilte van het bospad schrikt ons af en we willen geen risico's nemen. Na een poosje arriveren we bij de Eremo delle Carceri, een complex van kluizenaarsverblijven waar Franciscus vaak geweest is. Gijs en ik schrikken behoorlijk. Wij waren hier in 2010 met een kloostergroep uit Delft. Toen was het heel stil en rustig en kon je je goed indenken hoe de broeders hier geleefd moeten hebben. Nu is het heel erg druk met o.a. enorme aantallen groepen van schoolkinderen. We komen eerst op een soort binnenplaats met het 'Santuario' ofwel de heilige plaats waar Franciscus bivakkeerde en waar zijn bed bestond uit een vlak stuk gesteente. Er staat daar zo'n lange rij voor, dat we eerst maar naar elders gaan. Hetzelfde geldt voor de toiletten. Verspreid over een groot gebied liggen de verblijfplaatsen, meestal grotten, van de andere broeders. Hoe verder je van de ingang vandaan komt, hoe rustiger het wordt. En op de terugweg lukt het toch nog om het bed van Franciscus te zien. Van het hotel hebben we lunchpakketten meegekregen en zo langzamerhand lusten we wel iets. Dan splitst de groep zich in drieën. Een aantal van ons rijdt met een busje terug naar Assisi. De avontuurlijken onder ons volgen een vrij steil wandelpad en Gijs en ik sluiten ons aan bij een groepje dat samen met onze reisleidster Riet via de weg terugloopt, een wandeling van uiteindelijk bijna 2 uur, omdat we eerst een eind de verkeerde kant op lopen. En we komen ook precies aan de verkeerde kant van Assisi uit, zodat we het hele stadje nog door moeten naar de San Francesco kathedraal. Daar komt onze Nederlands sprekende gids, Werner, een Vlaming met veel humor, ons na enige tijd ophalen. Hij leidt ons vakkundig rond door de verschillende verdiepingen van de kerk, de rijk gedecoreerde onderkerk met veel fresco's, de crypte met het graf van Franciscus en de bovenkerk met de beroemde fresco's van gebeurtenissen uit het leven van Franciscus gemaakt door Giotto. Werner doorspekt zijn verhaal met smeuïge anekdotes. Hierna gaat iedereen op eigen gelegenheid terug naar het hotel. Om half 7 evalueren we de dag weer in de kapel van het hotel en bespreken we het programma voor morgen en overmorgen. Daarna krijgen we weer een prima maaltijd voorgeschoteld door het hotelpersoneel.

Marian Kamerman

1. Laura Breur:
    25 april 2019
    In een bewolkt Dordrecht lees ik jullie verhalen over de reis naar Assisi.
    Heel leuk om het op deze manier mee te kunnen beleven.
    Veel plezier allemaaal en vooral: geniet ervan!
  2. Corien Simpelaar:
    25 april 2019
    Leuk om op deze manier mee te reizen. Ben benieuwd of er nog meer foto's opkomen. Veel plezier nog met elkaar en mooie ervaringen gewenst.