Dag 8 Rivo Torto-Bevagna- Monte Falco

29 april 2019 - Assisi, Italië

Na het ontbijt lopen we weer naar de inmiddels bekende parkeerplaats en rijden we naar Rivo Torto. We worden bij de kerk afgezet. Binnen houdt een groepje een viering, dus we moeten stil zijn. Heel mooi zijn de glas-in-lood-ramen met afbeeldingen uit Franciscus' leven. Ook kijken we in het Franciscaanse verblijf in de kerk, de plaats waar Franciscus met zijn eerste volgelingen gebivakkeerd zou hebben. Buiten staat een beeld van Franciscus met vogels en Franciscus met een melaatse. Bij dit laatste beeld zien we een heel aandoenlijke scène als een jongen met het syndroom van Down neerknielt naast Franciscus en hem later teder over z'n hoofd aait. We rijden verder naar het dorpje Bevagna, een nogal toeristisch plaatsje met o.a. twee romaanse kerkjes, dat van Michael de aartsengel en van San Silvestro. In beide kerkjes valt een hoge trap naar de plaats van het altaar op. Snel lopen we nog even naar de plek waar een Romeinse wasplaats te zien is, maar we kunnen er weinig Romeins aan ontdekken. Door de hoofdstraat lopen we terug naar de Porta Carrana en het parkeerterrein. Dan gaan we door naar Monte Falco. Om in het centrum te komen moeten we weer een stuk omhoog lopen. Iedereen zoekt een plekje voor de lunch. Om half 2 verzamelen we ons bij het museo San Francesco. In de kerk bevinden zich de beroemde fresco's van Benozzo Gozzoli met Franciscus als onderwerp. Deze zitten allemaal in de koepel boven de apsis. Ook zien we aan de basis de drie portretten van Dante, Giotto en Petrarca en aan beide zijden ervan portretten van bekende Franciscanen. Daarna bekijken we het bijbehorende museum met o.a. fraaie olijfpersen, archeologische objecten en een scala aan religieuze kunst. We willen naar een 'panoramic view', die onze chauffeur ons aanwees en vragen even bij de VVV hoe we daar moeten komen. We zien een weids landschap met in de verte, heel klein, Assisi. Op de terugweg strijkt het overgrote deel van de groep neer in een restaurant op het centrale plein voor koffie of iets anders. We willen nog naar de San Agostini-kerk, waar het lijk van een daar overleden pelgrim te zien is, maar die is helaas gesloten. Dan lopen we maar door naar de bus-parkeerplaats, waar onze bus al open klaarstaat. Tegen half 5 is iedereen er weer en rijden we terug naar Assisi. Het weer heeft zich ook vandaag weer prima gehouden. Wel wat fris, maar geen druppel regen. Om half 7 komen we nog even bij elkaar voor het bespreken van de gang van zaken voor morgen en het inleveren van onze 'oortjes' (de apparatuur van de geluidsinstallatie). Daarna hebben we ons afscheidsdiner. Eerst een hartig stukje toast met rauwe ham en pepercervelaat, daarna heftig 'al dente' gekookte pasta met champignons (een beetje hard dus nog) en als hoofdgerecht twee saucijsjes en rauwkost met sinaasappelstukjes. Tenslotte een soort tiramisu als toetje. De gesprekken aan onze vijf tafels zijn weer heel geanimeerd. We zijn eigenlijk een grote familie geworden in de achter ons liggende dagen. Na het eten gaat iedereen aan het inpakken. De vakantie is omgevlogen, maar we hebben nog een excursie en een vliegreis tegoed.

Marian Kamerman

1. P. buitendijk:
    30 april 2019
    Ja, gevonden, ik dacht, dat ik moest wachten op een mailtje voor een nieuw reisverhaal. Ga zo beginnen met de verhalen lezen. Goede reis huiswaarts vandaag of morgen.