Dag 5 Vrijdag 26 april

26 april 2019 - Assisi, Italië

Deze dag vroeg uit bed. Om 7.00 uur ontbijten en daarna lopend naar het busstation, waar we om 8.00 uur vertrokken naar het dal van Rieti. Een rit van ca. 2 uur over wegen met een slecht wegdek. Dit dal ligt ongeveer 60 km boven Rome. We hebben 3 kluizenarijen bezocht. De eerste was in Greccio. Deze kluizenarij is vooral bekend door het verhaal over Franciscus, die hier met kerst voor een kribbe liet zorgen. Hier hebben we oa. De kapel van de kribbe bezocht. Het was een hele klim vanaf de bus naar de kapel. Ook natuurlijk de tentoonstelling van heel veel kersttallen uit alle windstreken bekeken. In de souvenirwinkels kon je vele soorten kerststallen en kaarten kopen. Hierna reden we naar Fonte Colombo. Voor de bus een hel steile en smalle weg naar boven. Maar met  behulp van claxonneren werd de weg vrijgemaakt voor de bus. In deze plaats brandde een arts de slapen van Franciscus uit in de hoop dat de druk op Franciscus ogen zou verminderen. Deze kluizenarij ligt tegen een bergwand aan. Vooraf hebben velen van de groep in het dorpje koffie, sandwiches en ijs op. De derde kluizenarij was Poggio Bustone, dat ligt ook hoog in de bergen, en allen te bereiken op een smalle en steile weg naar boven. We merkten dat we een zeer goede chauffeur hadden. Oorspronkelijk  was hier een kluizenarij van de benictijnen. Franciscus kreeg die van de mensen van Poggio Bustone. Ook hier hebben wij de kerk en klooster bezocht. Een wandeling rond het complex was niet meer mogelijk.  Het begon opeens hard te regenen, terwijl het weer vooraf zo mooi was. We besloten daardoor een half uur eerder richting Assisi te gaan. Een rit weer door het mooie dal van Rieti. Een hele mooie busrit van ca. 3 uur. Aangekomen in Assisi was het weer droog. Het was een hele mooie excusiedag. Voor het avondeten hebben we un de kapel van het hotel de dag geëvalueerd  en vooruit gekeken op de

volgende dag. Riet B las nog een passage voor over de manier waarop Franciscus het kerstfeest in Greccio toebedacht. Daarna sloten we de dag door gezamenlijk het Onze Vader te bidden. Het diner daarna was weer erg lekker. Het 4 gangendiner bestond dit keer uit verschillende  visgerechten.

Tot nu toe genieten we alle dagen. Iedereen heeft het naar zijn zin. Riet B. vertelt vele verhalen over Franciscus. Wat ook gezegd mag worden is de doorzettingsvermogen van Wilma, Simone en Marja. Wat hebben ze veel gelopen en geklommen: geweldig Ook niet te vergeten onze 2 deelnemers van boven de 80 jaar. Ook zij presteren iets groots. Want alle voorgaande dagen was het veel lopen en klimmen over steile paden.

Herman Riet

1. Martijn Riet:
    26 april 2019
    Zo te lezen hebben jullie het goed daar. Veel plezier nog, in de komende dagen!